Saturday, January 17, 2009

LiGht Up GAZA..

Ingat kembali kisah burung pipit yang berusaha bsunggguh2 memadamkan api yg besar membakar Nabi Ibrahim. Ada binatang2 lain yg hanya memandang, berkata kpd burung pipit..

“Kenapa engkau mahu bersusah payah sedangkan engkau tahu engkau pasti tidak dapat memadamkan api itu dgn mngangkut air hanya mgunakn paruhmu yg kecil itu”.

Pipit itu menjawab, “Ya mmg aku tahu aku tidak mampu memadamkan api itu tetapi aku takut aku akan disoal oleh Allah di akhirat kelak akan apakah usahaku utk mbantu Nabi Allah Ibrahim.”

Bila di hayati baris2 kata burung ini mmg akan buat kita terpaku. Apa kah kita telah menjalan kan tanggungjawab kita pada rakyat Palestin di Gaza. Setiap hari mereka bermandikan darah diserang oleh tentera Israel yang tidak berperikemanusiaan. Tiada langsung dasar kemanusiaan, kaum wanita,kanak2, org tua dan org awam menjadi mangsa kekejaman mereka.

Tirai 2009 dibuka dgn rasa sedih pilu dgn serangan yg di terima oleh rakyat palestin. Setiap hari di dada akhbar, di ruang berita semuanya memperkatakan ttg Israel yang kejam menindas palestin. Negara palestin dicerobohi oleh mereka2 yg angkuh dan terus menindas tanpa rasa bersalah. Semua pihak membantah akan kekejaman ini. Namun Israel seakan memekakkan telinga dan terus menyerang rakyat palestin atas alas an ingin menghapuskan pejuang HAMAS.




Maksud Ayat 4 & 5 Surah Al – Isra’:

Dan Kami menyatakan kepada Bani Israil dalam Kitab itu: Sesungguhnya kamu akan melakukan kerosakan di bumi (Palestin) dua kali dan sesungguhnya kamu akan berlaku sombong angkuh dengan melampau. (4) Maka apabila sampai masa janji (membalas kederhakaan kamu) kali yang pertama dari dua (kederhakaan) itu, Kami datangkan kepada kamu hamba-hamba Kami yang kuat gagah dan amat ganas serangannya lalu mereka menjelajah di segala ceruk rantau (membunuh dan membinasakan kamu) dan (sebenarnya peristiwa itu) adalah satu janji yang tetap berlaku. (5)

2 comments:

Azlia Sapari said...

ana..memang sedih kn..mlm td aku g dgr ceramah kat masjid kat cni..pasal kisah yg ko tulis nie pon ada diceritakan..kanak2 kat pelistin dr kecil lagi dah tahu erti berjihad..diajar untuk pertahan kn tanah air sendiri..kita kat cni..gembira jer kn..:(

adz said...

cam tu la..so apa yg kita mampu lakukan..kita lakukan la utk mereka yg dlm kesusahan..